مسابقه تصویرگری نوما در ژاپن برگزار می‌شود 

 
 
   شانزدهمین مسابقه تصویرگری کتاب کودک (نوما) پائیز سال آینده از سوی مرکز فرهنگی آسیایی یونسکو در ژاپن برگزار می‌شود. 
   
      شانزدهمین مسابقه تصویرگری کتاب کودک (نوما) پائیز سال آینده از سوی مرکز فرهنگی آسیایی یونسکو در ژاپن برگزار می‌شود.
هدف این مسابقه ترویج و گسترش کتاب‌های مصور کودکان در کشورهای در حال توسعه و تولید و انتشار آثار جذاب، ایجاد فرصت برای معرفی آثار برجسته و کمک به ارتقاء کیفیت کتاب های مصور کودکان است.
شرایط شرکت در مسابقه تصویرگری کتاب کودک به این ترتیب زیر است:
ـ تصاویر همه کتاب‌های چاپ شده یا چاپ نشده مجاز به شرکت در مسابقه هستند.
ـ تصویرگرانی که قبلاً برنده جوایز اصلی مسابقات بین‌المللی شده باشند، نمی‌توانند در این مسابقه شرکت کنند.
ـ شرکت‌کنندگان باید از اتباع کشورهای آسیا و اقیانوسیه، آمریکای لاتین و کارائیب، آفریقا و کشورهای عربی باشند.
ـ شرکت‌کنندگان باید اصل آثار خود را که در سال‌های اخیر برای کتاب کودکان تهیه کرده‌اند، ارسال کنند.
ـ ارسال حداقل پنج تصویر برای هر داستان ضروری است و وزن آنها باید از پنج کیلوگرم کمتر باشد.
ـ شرکت‌کنندگان باید فرم (الف) را تکمیل و آن را همراه با خلاصه داستان و اصل آثار به یونسکو در ژاپن ارسال کنند.
ـ به آثاری که بعد از هشتم مهر ۸۷ (۳۰ سپتامبر ۲۰۰۸) به مرکز فرهنگی در ژاپن برسد، ترتیب اثر داده نمی‌شود.
ـ آثار برگزیده این مسابقه در نمایشگاههای ژاپن و نمایشگاه دوسالانه براتیسلاوا جمهوری اسلواکی به نمایش درمی‌آیند.
علاقمندان برای دریافت فرم شرکت در مسابقه و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو به نشانی تهران، بلوار میرداماد، رو به روی مسجد الغدیر، خیابان شعید حصاری (رازان جنوبی)، کوی یکم، شماره ۱۷، طبقه چهارم مراجعه کنند.
فرم‌های ذکر شده در نشانی اینترنتی
www.accu.or.jp/noma قابل دسترسی است. 

یک مادر 44 ساله، مسن ترین بوکسور ژاپن!

ایسنا- یک مادر 44 ساله ژاپنی پس از گذراندن امتحان مربوط به اخذ گواهینامه کمیته بوکس، مسن‌ترین بوکسور حرفه‌ای شناخته شد.

رویتر خبر داد کازومی ایزاکی که دارای دو دختر 21 و 14 ساله است در سال 2001 برای اولین بار دستکش بوکس را به دست کرد و در حال حاضر موفق به گرفتن گواهینامه مربوط به هیات بوکس شده است.
طبق قوانین ژاپن این گواهینامه به افراد زیر 32 سال داده می شود، ولی به دلیل کسب عنوان قهرمانی این زن، این گواهینامه مورد قبول واقع شده است.
کازومی در گفت‌وگو با رویتر گفت: «هیچ‌گاه به سن خود فکر نمی‌کنم. من یک مادر هستم و در عین حال هر چیزی را که بخواهم به دست می‌آورم.»

دو افسانه ژاپنی/ پخش از ایران صدا

۱
درختان پرشکوفه و پیر مرد؛ افسانه ای از ژاپن 
افسانه های زیادی با موضوع سگ در فرهنگ های مختلف وجود دارد. اینبار افسنه ای می شنوید از پیر مرد ژاپنی شکوفه های درخت و سگی که ... اینجا
دانلود کنید یا بشنوید...!

۲

کیت سونه‌ی جوان روباهی است که قصد ازدواج دارد. و این افسانه ای از سرزمین آفتاب تابان است... اینجا
دانلود کنید یا بشنوید...!

«ساخت ژاپن نیست»
/ نیوزویک/Not Made In Japan
مترجم: عطیه‌سالار منش/ روزنامه دنیای اقتصاد

روزی روزگاری ژاپن سردمدار عرصه فن‌آوری بود. اما اکنون تلاش می‌کند جایگاهش را در عصر دیجیتال پیدا کند. آیا فرهنگ بسته مشارکت این کشور قابل تغییر است.
 
مطمئنا تا به حال در مورد دوکومو چیزی نشنیده‌اید. مگر اینکه در ژاپن زندگی کنید. ان‌تی‌تی دوکومو یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده تلفن بی‌سیم در دنیاست. این شرکت در بازار به شدت رقابتی ژاپن مفتخر است که مشتری‌های میلیونی دارد و مشهور است به تولید فن‌آوری ارزان‌قیمت. با این اوصاف انتظار می‌رود که‌این شرکت با رشد روزافزون فن‌آوری بی‌سیم سردمدار تولید‌کنندگان جهان باشد اما دوکومو در خارج از ژاپن تقریبا ناشناخته است.

این داستان می‌توانست پایان دیگری داشته باشد. اما به هر حال پایان کنونی‌اش غم‌انگیز است. با شروع قرن جدید مدیران دوکومو اعلام کردند که قصد دارند دنیا را فتح کنند اما از آنجا که تجهیزات اینترنتی بسیار مرسوم i-mde نقش مهمی در حسن شهرت دوکومو داشته است، شرکت تصمیم گرفت تا این شانس خود را در بازارهای جهانی هم محک بزند و انحصار استاندارد اینترنت بی‌سیم را در سراسر دنیا از آن خود کند. دوکومو دست به ولخرجی زد و سعی کرد تا با خرید سهام شرکت‌های مختلف دنیا یرای خود جایگاه محکمی ایجاد کند. این سرمایه‌گذاری خیلی زود شکست خورد.

همه پیش‌بینی‌ها نقش بر‌آب شد. دوکومو به تولید پیشرفته‌ترین خدمات اینترنتی می‌بالید غافل از آنکه آنچه مورد علاقه مشتریان ژاپنی بود مشتریان خارجی را جذب نمی کرد. یکی از عمده دلایل شکست دوکومو ضعف در برقراری روابط با دیگر کشورها بود. همه مدیران ارشد دوکومو بدون استثنا ژاپنی بودند.

گرهارد فاسول مشاور یورو تکنولوژی ژاپن در توکیو می‌گوید:«با سیاست هوشمندانه، آنها می‌توانستند تبدیل به قدرتی مثل گوگل و اپل شوند. دوکومو این شانس را داشت، اما آن را از دست داد.»

شکست دوکومو بخش آخر از داستان شکست‌های مبتکران ژاپنی طی دو دهه اخیر است. کمی مضحک است وقتی می بینیم که‌این کشور همچنان هم مهد فن‌آوری روز دنیا به شمار می‌رود. ژاپنی‌های حق دارند از ساخت ابزار‌‌آلات فوق‌العاده کوچک و شاهکارهای صنعتی حیرت آور کشورشان مغرور باشند حتی فقط در کشور خودشان. فضای تجاری ژاپن فوق‌العاده پیچیده با بازارهای خانگی بزرگ و در عین حال با حدود تعریف شده است.

می‌توان گفت که ظاهرا این کشور بهشت سرمایه‌گذاری است. در سال 2006 در ژاپن 130‌میلیارد را صرف تحقیق و توسعه کرده است که در مقایسه با تولید ناخالص داخلی، این رقم بیش از آمریکا و اتحادیه اروپاست و این کشور را در مقام سوم جهانی پس از سوئد و فنلاند قرار داده است. همچنین ژاپن بیشترین آمار ثبت اختراع را حتی بیشتر از آمریکا دارد.

اما این روزها قدرت‌های تجاری بزرگ، دانشگاه‌ها، مشاوران، دولت، رسانه‌ها و حتی قشر متوسط حقوق بگیر ژاپنی نگران وضعیت اقتصاد بازار دیجیتال هستند. نظام آموزشی کشور دچار افت شدید شده است و دولت سخت تلاش می‌کند اصلاحات اقتصادی مورد نیاز فوری را اعمال کند. مدیران در ژاپن هنوز هم درگیر تفکرات قدیمی‌اند و تازه واردان با افکار نو جایگاه و سرمایه‌ای برای توسعه تفکراتشان ندارند. این نشانه‌ها همگی می‌توانند پاسخ به‌این سوال باشند که چرا ژاپن مخترع آی‌پاد نبود؟!

آی‌پاد تنها محصولی نیست که خواب را از چشم ژاپنی‌ها گرفته است، بلکه فقط نمونه کوچکی از هزاران محصولی است که نماینده راه درست و جدید تجارت هستند. زمانی‌که شرکت‌های ژاپنی مثل دوکومو،NEC، سونی و سایرین به دنبال رشد فزاینده بودند رقبایی مثل اپل و گوگل با ترکیب فن‌آوری مبتکرانه با نیاز بازارهای بزرگ دست به طراحی، مشارکت و ساخت محصولات کاملا نوآورانه زدند.

وبلاگ نویسان و مفسران ژاپنی دائما موفقیت اپل را زنگ خطری برای ژاپنی می‌دانند که روزگاری تعیین کننده وضعیت بازار الکترونیک بود.

ماسا میتسو ساکورایی مدیرعامل شرکت ریکو و رئیس یکی از واحدهای بزرگ صنعتی ژاپن در سخنرانی اخیر خود اعتراف کرد که آی‌پاد نمونه یک محصول مبتکرانه غربی است که ژاپن به دلیل ضعف مدیریت هرگز نمی‌تواند با آن رقابت کند....

مقاله کامل را
اینجا بخوانید!
متن اصلی مقاله را به زبان انگلیسی اینجا ببینید!